0

هر آنچه در مورد مصاحبه و گزینش حضوری باید بدانیم

هر شرکت و سازمانی از قوانین و اصول مشخصی برای مصاحبه و گزینش جهت انتخاب نیروهای جدید پیروی می‌کند. با این حال برای موفق شدن در گزینش شغلی، فاکتورهای مشخصی وجود دارد که هر شخصی برای موفق شدن در جایگاه شغلی مورد نظر خود به درک آن‌ها احتیاج دارد. اگر تصور شما بر این است که تنها با ارائه یک رزومه می‌توانید شغل ایده‌آل خود را به دست آورید، سخت در اشتباه هستید. امروزه کارفرماها با مطرح کردن سؤالاتی متفاوت و بررسی شخصیت متقاضیان به نتیجه‌ای مطلوب از اهداف و انتظارات خود می‌رسند.

هنگام مصاحبه به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

در مورد سازمان مورد نظر تحقیق کنید!

یکی از مهمترین نکاتی که پیش از انجام مصاحبه و گزینش باید به آن توجه داشته باشید، بررسی نوع فعالیت شرکت یا سازمان مربوطه است. با تحقیق در این مورد شما می‌توانید اطلاعات لازم برای داشتن مصاحبه‌ای موفق را جمع‌آوری کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا با پیش‌زمینه‌ای مطلوب برای گفتگو آماده شوید.

همچنین بسیاری از کارفرماها در طول مدت زمان مکالمه، سؤالاتی مبنی بر آشنایی شخص با شرکت یا نهاد مربوطه مطرح می‌کند. در صورتی که شما در مورد این موضوع تحقیق کرده باشید. هنگام پاسخگویی با تسلط کامل، اطلاعات خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهید.

مصاحبه

با پوششی آراسته ظاهر شوید

نحوه برخورد، پوشش و حضور اولیه شما در شرکت یا سازمانی که قصد استخدام در آن را دارید، اهمیت بسیاری دارد. از روز قبل همه چیز را مهیا کرده و لباسی متناسب با این قرار مهم انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پوشش شما در این روز با یک روز معمولی متفاوت بوده و کارفرما در نگاه اول، شخصیت شما را بر اساس نوع پوشش مناسب، آراستگی، نحوه برخورد و مسائلی از این قبیل، بررسی خواهد کرد.

البته نوع پوشش شما در این روز به محیط شرکت یا سازمان نیز بستگی دارد. اگر برای استخدام در یک نهاد دولتی به مصاحبه یا گزینش می‌روید، قطعا باید پوششی رسمی داشته باشید.

دانلود سوالات مصاحبه های حضوری و گزینش استخدامی ◄ 3340 سوال

تمرین کنید!

تمرین کردن شرایط روز گزینش به‌صورت فرضی، به افزایش اعتماد به نفس شما کمک خواهد کرد. همچنین با مرور اطلاعات و سؤالاتی که احتمال مطرح شدن آن‌ها وجود دارد. میزان استرس شما کم شده و نسبت به پاسخ‌دهی از جواب‌های بی‌ربط و نامفهوم دوری خواهید کرد.

برخی از کارشناسان در این حوزه پیشنهاد می‌کنند که پیش از فرا رسیدن روز موعود، روبروی آینه بنشینید و تصور کنید در جلسه مصاحبه هستید. با انجام این کار اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کرده. و همچنین از میزان اضطراب و استرس شما نیز کم خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما:  دانش علوم بانکی چیست؟

پاسخ به سؤالات کارفرما

معمولا گزینش استخدامی با مطرح کردن سؤال شروع می‌شود. این سؤالات از مشخصات فردی شروع شده و به تجربه، سوابق کاری و مهارت‌ها ختم می‌شود. توجه داشته باشید که پاسخ شما برای این سؤال‌ها باید کاملاً واضح، دقیق و به دور از ابهام باشد. در صورتی که برای سؤالی، پاسخ مناسب به ذهنتان نرسید، می‌توانید با جمله‌ای کوتاه منظور خود را به کارفرما برسانید.

پیش از پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده، با دقت به صحبت‌های کارفرما گوش داده تا برای ارائه پاسخ مناسب با مشکلی مواجه نشوید. همچنین از سخن اضافه و بی‌ارتباط با موضوع مطرح شده نیز پرهیز کنید. سرعت در صحبت کردن و بیان نامفهوم کلمات از دیگر مواردی است که هنگام گفتگو باید نسبت به آن توجه داشته باشید.

در مواجهه با سؤالات سخت، غافلگیر نشوید!

برخی از کارفرماها به منظور سنجش میزان اعتماد به نفس و تسلط شما بر شرایط، سؤالاتی دشوار مطرح می‌کنند. در این موقعیت‌ها شما باید در کمال صداقت، بهترین پاسخ را برای این سؤالات داشته باشید. به‌عنوان مثال اگر کارفرما در مورد نقاط ضعف شما پرسید، با بیان نقاط ضعف بدون ترس و استرس، صداقت خود را نشان داده و در عین حال با اعتماد به نفس از پشتکار خود برای برطرف کردن آن صحبت کنید.

مصاحبه کاری

برقراری تماس چشمی در فرآیند مصاحبه

یکی از مواردی که بسیاری از افراد به آن توجه زیادی ندارند، برقراری تماس چشمی است. در علم روانشناسی این‌طور بیان شده است. که ارتباط گرفتن با افراد به وسیله تماس چشمی، تأثیر قابل توجهی بر روی ذهن مصاحبه‌کننده و جلب نظر او نسبت به شما خواهد داشت. همچنین هنگام صحبت باید کاملا آرام بوده و خونسردی خود را حفظ کنید. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر باعث ایجاد ارتباطی سازنده بین شما و کارفرما خواهد شد.

خودتان را به بهترین شکل معرفی کنید

در مصاحبه حضوری، ارائه رزومه به تنهایی کافی نخواهد بود. شما به عنوان متقاضی شغل، باید تعریف مناسبی از خودتان، توانایی‌ها، مهارت‌ها، سوابق شغلی، علاقه‌مندی‌ها و… در اختیار کارفرما قرار دهید. برای این منظور لزومی‌بر تعریف بیش از اندازه از خود نبوده. و کافی است با بیانی روشن نسبت به توانمندی‌های خود صحبت کنید.

هنگام معرفی خودتان از زیاده‌گویی دوری کنید. به ارائه اطلاعاتی مرتبط با شغلی که برای آن درخواست مصاحبه داشتید، بسنده کنید. زمانی که کارفرما از شما می‌خواهد جملاتی کوتاه در مورد خودتان بگویید. هدف ارائه اطلاعاتی مشابه با موارد ذکر شده در رزومه کاری شما نخواهد بود. بلکه در این بخش از گزینش شما باید داده‌هایی را به کارفرما ارائه دهید که بخش متفاوتی از شخصیت، تجربه، سابقه، مهارت و توانمندی‌های شما را بیان کند.

ابراز اشتیاق و علاقه‌مندی نسبت به پذیرش در مصاحبه یا گزینش

یکی از سؤالاتی که ممکن است کارفرما از شما بپرسد، علت ترک شغل قبلی و دلیل اشتیاق برای پذیرفته شدن در مصاحبه است. توجه داشته باشید که برای پاسخ به این سؤال باید کاملا هوشمندانه عمل کنید. مواردی مانند خسته شدن از شغل یا دلایل پیش پا افتاده دیگر، هرگز جواب مناسبی برای کارفرما نخواهد بود.

به همین جهت با بیان موضوعاتی مانند تغییر شغل به دلیل پیشرفت در جایگاه و موقعیت، تصویر ذهنی مطلوبی از خود در ذهن کارفرما بسازید. همچنین در پاسخ به سؤال علت نارضایتی از شغل قبلی، از بدگویی در مورد همکاران یا کارفرمای سابق، به شدت پرهیز کنید.

پیشنهاد ما به شما:  ارزشگذاری استارتاپ‌ها
مدارک لازم برای مصاحبه

مدارک لازم را از پیش آماده کنید

رزومه معتبر و کامل و همچنین مدارک لازم را از پیش تهیه کرده و دست پُر برای این روز مهم آماده شوید. این نکته باعث می‌شود تا در ذهن کارفرما حس اعتماد بیشتری نسبت به شما، ایجاد شود.

با انرژی صحبت کنید

انرژی که شما هنگام صحبت کردن صرف می‌کنید، تأثیر مثبتی بر روی کارفرما یا مدیر منابع انسانی خواهد داشت. شما به عنوان شخصی که برای استخدام شدن اشتیاق دارید، باید میزان علاقه و استقبال خود از جایگاه شغلی مورد نظر به صورت کاملا واضح به کارفرما نشان دهید.

دانلود اطلاعات تکمیلی برای شرکت در گزینش استخدامی و مصاحبه های حضوری

آمادگی برای پاسخگویی به سؤالات

معمولا هر سازمان و نهاد دولتی برای پذیرش متقاضیان، سؤالاتی را مطرح می‌کنند. که افراد باید به درصد زیادی از این سؤالات پاسخ مناسب و صحیح بدهند. توجه داشته باشید که پروسه مصاحبه و گزینش در ادارات و سازمان دولتی با شرکت‌های خصوصی متفاوت بوده و بر همین اساس نیز پاسخ به سؤالات مختلف در بخش‌های دولتی، اهمیت بسیاری دارد. در ادامه به چند دسته از این سؤال‌ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

یکی از روش‌های آماده شدن برای مصاحبه کاری، مشخص کردن چند جواب مختلف برای یک سؤال است. شما به عنوان متقاضی شغل باید از راه‌های متفاوتی به پاسخ یک سؤال برسید. این احتمال وجود دارد که کارفرما به شیوه‌های مختلفی، پاسخ یک سؤال را از شما درخواست کند.

وقت‌شناس باشید

یکی از مواردی که در این روز باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، حضور در شرکت یا سازمان رأس ساعت مقرر شده است. بدقولی و دیر رسیدن برای مصاحبه، تأثیری مخرب بر ذهن کارفرما نسبت به بی‌مسئولیتی شما ایجاد خواهد کرد.

پذیرش در مصاحبه کار

خواسته‌های خود را بیان کنید

در مصاحبه شغلی، مطرح کردن سؤال و بیان خواسته از طرف کارفرما کافی نبوده و شما نیز باید خواسته‌ها و سؤالات خود را با کارفرما در میان بگذارید. برخی از کارفرماها نسبت به درخواست‌ها و افکاری که در ذهن شما می‌گذرد، دقت داشته و تلاش می‌کنند تا با شما بیشتر آشنا شوند. همراه با مطرح کردن خواسته‌ها و پرسیدن سؤالاتی پیرامون جایگاه شغلی مورد نظر، اعتماد به نفس شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

پس از به اتمام رسیدن سؤالات و صحبت‌های کارفرما، با انتخاب کلمات و جملاتی مناسب، انتظاراتی که از یک محیط کاری، کارفرما، همکاران، شرح وظایف، حقوق، پاداش و مزایا و… دارید را به صراحت بیان کنید. البته ذکر این نکته ضروری است که در صورت توافق بر سر پذیرش شما به عنوان نیروی جدید، مباحث مربوط به میزان دقیق حقوق و درآمد را مطرح کنید.

به این ترتیب تا زمانی که کارفرما، تأییدیه لازم جهت استخدام رسمی شما را اعلام نکرده، بر سر میزان حقوق بحث نکرده و این موضوع را به زمانی دیگر موکول کنید.

دانلود سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن ◄ 1292 سوال

در مصاحبه از فرصت‌ها استفاده کنید!

شما به عنوان شخصی که جویای شغلی مناسب هستید. باید از فرصت‌های ایجاد شده در طول مدت زمان گزینش، به بهترین شکل استفاده کنید. شما می‌توانید هر سؤال و موضوعی در گفتگو را به مهارت‌ها، تجربیات و تخصص خود ارتباط داده و به نوعی توانمندی خود را ثابت کنید.

جایی برای نگرانی باقی نگذارید!

معمولا کارفرما برای انتخاب یک نفر از بین تعداد زیادی متقاضی شغل، احساس نگرانی کرده و دچار شک و تردید می‌شود. شما به عنوان مصاحبه‌شونده می‌توانید با ارائه تصویری قدرتمند از خودتان، درصد پذیرفته شدن در این موقعیت را بالا ببرید.

پیشنهاد ما به شما:  بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی

اهمیت ارائه رزومه حرفه‌ای برای

پیش از دعوت برای گفتگوی کاری، متقاضیان رزومه‌ای از سوابق کاری، تحصیلات و مهارت‌های خود را برای کارفرما ارسال می‌کنند. یک رزومه حرفه‌ای باید در ثانیه‌های اولیه مطالعه، نظر کارفرما را به خود جلب کند. در واقع شما باید رزومه را به شکلی تنظیم کنید که کارفرما با مشاهده آن به انتخاب شما برای گزینش حضوری، شک نکند.

اگر در نوشتن رزومه مهارت کافی ندارید، می‌توانید از وب‌سایت‌های رزومه ساز کمک گرفته و به صورت حرفه‌ای برای روز مصاحبه آماده شوید.

مصاحبه‌های استخدامی

سؤالات متداول در مصاحبه‌های استخدامی

معمولا در تمام جلسات گزینش و مصاحبه استخدام نیروی انسانی، سؤالات یکسانی مطرح می‌شود که ارائه پاسخ دقیق و روشن به آن‌ها، نقش تعیین‌کننده‌ای در پذیرش افراد دارد. در ادامه به تعدادی از این سؤال‌ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

  • هدف شما از درخواست پذیرش برای این شغل چیست؟
  • نقاط قوت و نقاط ضعف شخصیتی شما چیست؟
  • مهمترین مهارت و توانایی شما در محیط کار چیست؟
  • شغل ایده آل شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • علت ترک شغل قبلی
  • از محیط کار چه انتظاراتی دارید؟
  • در شرایط بحرانی چگونه استرس خود را مدیریت می‌کنید؟
  • خودتان را در یک جمله تعریف توصیف کنید.
  • آیا روحیه همکاری تیمی دارید؟
  • انتظار شما از حقوق و درآمد دریافتی چقدر است؟

دانلود سوالات تشریحی مصاحبه های استخدامی بانک ها و موسسات مالی ◄ 286 سوال

دسته‌بندی سؤالات در گزینش سازمان‌های دولتی

سؤالات مربوط به احکام

در این دسته‌بندی سؤالاتی کلی در ارتباط با احکام شرعی از افراد پرسیده می‌شود. شما باید اطلاعات کافی در ارتباط با احکام شرعی، مراجع تقلید، موضوعات فقهی، نجاسات و شرط‌های پاک شدن آن‌ها، انواع مطهرات، انواع غسل و… داشته باشید.

سؤالات تاریخ اسلام

یکی دیگر از دسته‌بندی‌هایی که برای استخدام در نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی از متقاضیان پرسیده می‌شود، مربوط به تاریخ اسلام است. در این دسته‌بندی سؤالاتی درباره موضوعاتی مانند قرآن، اهل کتاب در اسلام، تاریخ پیدایش اسلام و… مطرح می‌شود.

سؤالات تاریخ معاصر

در بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی سؤالاتی در ارتباط با تاریخ معاصر کشور مطرح می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه مباحثی مرتبط با تاریخ معاصر ایران، آگاهی کافی نسبت به این موضوع را کسب کنید. معمولا سؤالاتی پیرامون انقلاب اسلامی و شکل‌گیری آن نیز در این دسته‌بندی مطرح می‌شوند.

سوالات مربوط به شناخت مسائل روز در مصاحبه و گزینش

با افزایش اطلاعات عمومی در مورد مسائل روز و رخدادهای جهان، می‌توانید خود را برای پاسخ‌دهی به سؤال‌های مربوط به شناخت مسائل روز آماده کنید.

در آخر باید به نکته‌ای که بسیاری از ما به آن توجه نداریم، اشاره‌ای داشته باشیم. در مصاحبه شغلی تنها رضایت کارفرما از متقاضی ملاک نبوده و مصاحبه‌شونده نیز باید موقعیت خود در جایگاه شغلی جدید و شرایط حاکم بر شرکت یا سازمان را بررسی کند. این گفتگو و معاشرت کاری دو طرف دارد. که هر کدام از این طرفین باید به رضایت کامل رسیده و با یکدیگر بر سر موضوعی واحد به تفاهم برسند.

افراد به عنوان متقاضیان شغل تا زمان دریافت تأییدیه از کارفرما باید به تلاش برای اثبات لیاقت و توانایی خود در جایگاه شغلی مورد نظر ادامه دهند. با این حال اگر در مصاحبه یا گزینش حضوری موفقیت لازم را کسب نکردید، ناامید نشوید و با پشتکار برای رسیدن به جایگاهی متناسب با توانمندی و مهارت‌های خود تلاش کنید.

در این باره بیشتر بخوانید.

4.7/5 - (4 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • Silas 28 آبان 1401

    Excellent weblog here! Also your website a lot up very fast!
    What web host are you the use of? Can I get your affiliate hyperlink on your host?
    I wish my web site loaded up as fast as yours lol

    Review my page – dagathomo (Zara)

  • Content Generator 23 آبان 1401

    👉 $5,000 FREE EXCHANGE BONUSES BELOW 📈 👉 PlaseFuture FREE $3,000 BONUS + 0% Maker Fees 📈 + PROMOCODE FOR NEWS USERS OF THE EXCHANGE 👉 [M0345IHZFN] — 0.01 BTC 👉 site: https://buycrypto.in.net Our site is a secure platform that makes it easy to buy, sell, and store cryptocurrency like Bitcoin, Ethereum, and More. We are available in over 30 countries worldwide.

  • Content Generator 23 آبان 1401

    👉 $5,000 FREE EXCHANGE BONUSES BELOW 📈 👉 PlaseFuture FREE $3,000 BONUS + 0% Maker Fees 📈 + PROMOCODE FOR NEWS USERS OF THE EXCHANGE 👉 [M0345IHZFN] — 0.01 BTC 👉 site: https://buycrypto.in.net Our site is a secure platform that makes it easy to buy, sell, and store cryptocurrency like Bitcoin, Ethereum, and More. We are available in over 30 countries worldwide.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *